Yoga is een superworkout wijst wetenschappelijk onderzoeken uit

Yoga wordt steeds populairder, yogastudio’s poppen als paddenstoelen uit de grond, en niet zonder reden! Jarenlang heeft onze maatschappij in een versnelling gezeten, maar er zijn steeds meer mensen wakker aan het worden, mensen die het rustiger aan willen doen. Een activiteit die hierbij helpt, en perfect bij deze nieuwe denkwijze past, is yoga.  Nog niet overtuigd? Lees dan de volgende voordelen die ik voor jou op een rijtje heb gezet.

Alternatieve geneeswijzen in jouw zorgverzekering 2019 opnemen?

Deze maand kun je overstappen van zorgverzekering. Via onze vergelijker krijg je direct inzicht in de premies van 2019. Natuurlijk met aandacht voor dekking van alternatieve geneeswijzen.

onafhankelijk en vrijblijvend

Minder stress

Wanneer je ooit zelf yoga hebt beoefend dan kun je dit waarschijnlijk beamen, maar het is ook nog eens wetenschappelijk bewezen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het regelmatig beoefenen van yoga het cortisolniveau – het stresshormoon – in het bloed verlaagd.

Sterke en flexibele spieren

Een misconcept is dat je flexibel moet zijn om yoga te kunnen, je kunt namelijk met elk niveau van flexibiliteit beginnen met yoga. Wat wel klopt is dat je flexibeler wordt zodra je begint met yoga, bovendien zal je ook meer kracht opbouwen in jouw spieren. Dit brengt weer voordelen met zich mee zoals minder last van rugpijn en het beschermt je zodra je ouder wordt.

Ook als je last hebt van chronische pijn, bijvoorbeeld door artritis, kan yoga helpen. Yoga vermindert de pijn door de spieren te versterken en soepel te maken, maar tegelijkertijd legt het geen druk en stress op de spieren. Zo is yoga de ideale sport voor mensen met chronische pijn.

Je stimuleert jouw brein

Het klinkt misschien als een fabel, maar het is een feit. Onderzoek heeft aangetoond dat jouw prefrontale cortex kan groeien wanneer je regelmatig aan yoga doet. Dit deel van de hersenen is o.a. verantwoordelijk voor jouw aandacht en werkgeheugen.

Dit leidt er dan ook weer toe dat jij je beter kan concentreren na een yogales. Het is dus slim om een yogales te volgen voor een moeilijke dag op het werk of een zware toets op school.

Een verbeterde weerstand

Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de verlaagde stress, maar ik wilde hem toch nog apart noemen. Doordat je minder last hebt van stress heeft jouw lichaam meer kracht om een goede weerstand op te bouwen, waardoor jij beter bestand bent tegen ziektekiemen.

Het is goed voor je hart

Yoga is natuurlijk ook een vorm van cardio, en dus een goede manier om jouw hart sterker en gezonder te maken. Onderzoek heeft laten zien dat het regelmatig doen van yoga kan leiden tot een lagere bloeddruk en een lager cholesterol. Dit verlaagt op zijn plaats natuurlijk weer de kans op verschillende ziektes.

Een verbeterde nachtrust

Iedereen wil lekker kunnen slapen, een slechte nachtrust kan echt heel vervelend zijn. Als je toch last hebt van korte nachten dan kan yoga daarbij helpen. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe het precies werkt maar er zijn onderzoeken die aantonen dat het beoefenen van yoga ervoor zorgt dat er melatonine, het slaaphormoon, wordt aangemaakt. Hier komt natuurlijk nog bij dat yoga helpt met stress, een veelvoorkomende oorzaak van slechte nachtrust.

Meer energie en een beter humeur

Dit voordeel van yoga is eigenlijk een soort resultaat van meerdere andere voordelen van yoga. Een goede nachtrust, minder stress, minder pijn en een goede weerstand zorgen er allemaal voor dat je energieker bent en over het algemeen beter in je vel zit.

Alternatieve geneeswijzen in jouw zorgverzekering 2019 opnemen?

Deze maand kun je overstappen van zorgverzekering. Via onze vergelijker krijg je direct inzicht in de premies van 2019. Natuurlijk met aandacht voor dekking van alternatieve geneeswijzen.

onafhankelijk en vrijblijvend

Er kan dus wel gezegd worden dat yoga jouw levenskwaliteit omhoog brengt, dus waar wacht je nog op? Boek meteen jouw eerste proefles bij een van de vele Nederlandse yogastudio’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *